Ce ar trebui sa stii inainte de a incepe dezvoltarea unei platforme de e-learning

Acest articol a fost publicat in categoria Tehnologie in .

Demararea unui proiect nou. Alegerea unui furnizor de servicii de development si colaborarea efectiva cu acesta. Definirea functionalitatilor cheie si a celor complementare. Lansarea pe piata a unui produs de e-learning performant…Sunt efectiv sute de lucruri de care trebuie sa te ocupi odata ce decizi demararea unui astfel de proiect.

Intrucat 1 ora de planificare corecta iti poate salva 10 ore de implementare anevoioasa si, in plus, te pune la adapost de erori, blocaje si asteptari nerealiste, acest articol isi propune sa iti ofere o scurtatura catre informatiile de baza de la care trebuie sa pornesti un proiect:

12 subiecte pe care trebuie sa le discuti cu furnizorul tau de servicii inainte de a incepe proiectul.

(Iar daca furnizorul de servicii este chiar compania noastra, acest articol iti va fi cu atat mai mult util – oferindu-ti o serie de informatii relevante cu privire la abordarea noastra in dezvoltarea proiectelor).

Nivelul de personalizare

“Platforma custom sau off-the-shelf platform? Catre ce ar trebui sa ma orientez?”

Daca trebuie sa gestionezi o platforma de e-learning specifica si complexa, o solutie custom este ceea ce ai nevoie. Pe de alta parte, daca trebuie sa lansati o solutie rapida care sa integreze caracteristici de baza, preluarea unei arhitecturi de platforma existente te va ajuta sa faci acest lucru intr-un timp foarte scurt.

Analiza nevoilor tale trebuie facuta prin prisma a 13 criterii:

  • costuri;
  • ownership;
  • securitate;
  • time-to-market/termen de dezvoltare;
  • optiuni;
  • scalabilitate;
  • mentenanta;
  • utilizare;
  • integrare;
  • dependenta;
  • pre-vizualizare produs;
  • raportare & actualizari;
  • impact asupra utilizatorilor.

Functionalitatea cheie

“In functie de ce criterii ar trebui sa identific functionalitatea de baza a solutiei de e-learning?”

Atunci cand dezvolti o platforma de e-learning, obiectivul tau principal este sa aduci la un numitor comun nevoile companiei cu nevoile clientilor. Totodata, trebuie sa analizezi daca functionalitatea cheie a platformei va fi si diferentiator de produs in piata.

Exemple de functionalitati cheie in jurul carora se pot dezvolta platforme de e-learning:

  • integrari de aplicatii colaborative;
  • raportari complexe si personalizate;
  • suport pentru pozitionarea pe piata prin produse educationale (de exemplu cursuri);
  • integrari de brand (cresterea bazei de clienti si pozitionarea ca hub informational);
  • autonomia de utilizare (de exemplu auto-inregistrari);
  • multi-level/multi-login/acces bazat pe roluri.

Functionalitati complementare

“Ce functionalitati de baza ar trebui sa integreze o platforma de e-learning?”

Top functionalitati complementare pe care orice platforma de e-learning ar trebui sa le integreze:

  • UI design interactiv;
  • panouri de administrare dinamice si intuitive;
  • filtre usor de utilizat cu focus pe oferirea de rezultate relevante;
  • optiuni de personalizare;
  • optiuni de setare notificari si alerte;
  • management de continut rapid si intuitiv;
  • integrari SCORM (Sharable Content Object Reference Model);
  • optimizari pentru mobile;
  • integrari de rating-uri si review-uri;
  • optiunea de a incarca un continut cat mai variat;
  • performanta la nivel de viteza si securitate;
  • arhitectura de platforma cu focus pe nevoile utilizatorilor;
  • urmariri de proiecte;
  • sisteme de evaluare;
  • certificari si sisteme de oferire feedback;
  • acces in diferite limbi.

Dezvoltarea de functionalitati specifice

“Dar daca am nevoie sa dezvolt functionalitati specifice pentru platforma mea?”

Alte functionalitati importante (potrivite companiilor care vand programe educationale):

  • birouri virtuale pentru utilizatori;
  • perioade de test/demo-uri;
  • integrari 3rd-party cu sisteme de plata;
  • suport prin aplicatii de tip chat.

Functii si functionalitati extinse

“Imi puteti oferi suport extins pentru noi functionalitati sau extinderea celor existente?”

Cod flexibil. Arhitectura de platforma usor de adaptat. Functionalitati care pot fi extinse. Orice platforma de e-learning ar trebui livrata cu toate aceste avantaje. Asigura-te ca si tu vei beneficia de ele.

Echipa de development

“Am nevoie de o echipa dedicata de development pentru proiectul meu?”

Principalul avantaj in lucrul cu echipe dedicate este ca proiectul tau beneficiaza de intreaga atentie si de expertiza developerilor.

Companiile se concentreaza pe externalizarea unui proiect catre un singur furnizor.

Asta inseamna ca relatiile vor deveni mai de incredere intre client si furnizor, externalizarea sarcinilor principale si non-principale va deveni mai putin importanta. Echipele dedicate vor deveni parte a companiilor.

Noi la Roweb am construit parteneriate pe termen lung implementand proiecte complexe pentru clienti din intreaga lume. Clienti precum Porsche, Sony, Tourpaq, Whise si multi altii, au avut incredere in a le dezvolta proiecte de succes.

Dimensiunea si stabilitatea echipei

“Cat de complexa va fi echipa care imi va dezvolta proiectul?”

Complexitatea echipei depinde direct de cea a proiectului. De exemplu, pentru dezvoltarea proiectlui de e-learning de la Seatbelt am folosit urmatoarea structura de echipa:

1

Project Manager

1

Full-stack developer

1

UX Designer

1

Quality Assurance

Fiind un proiect ongoing, este de asteptat ca obiectivele sa se schimbe pe parcurs, ceea ce va duce, implicit, la redimensionarea echipei – fara a o destabiliza, insa.

Afla mai multe despre echipele dedicate Roweb!

Vezi pagina de servicii

Scalarea echipei

“Ce se intampla daca vreau sa modific dimensiunea / complexitatea proiectului? Va fi echipa alocata usor de scalat?”

Reajustarea echipei la obiectivele dinamice ale proiectlui este o situatie frecventa in procesele de development. Asigura-te ca furnizorul tau dispune de suficiente reurse umane cu experienta pentru a se adapta nevoilor tale.

Urmarirea evolutiei proiectului

“Cum voi stii ce se intampla si in ce stadiu se afla proiectul meu de e-learning?”

Intalnirile si actualizarile periodice sunt obligatorii in fiecare proiect de dezvoltare. Dar frecventa lor este stabilita de furnizor si se bazeaza pe metodologia cu care lucreaza.

De exemplu, la Roweb tinem clientul foarte aproape de proiect, validam directiile principale si initiativa impreuna cu el si ne bazam pe o abordare Scrumban.

Scrumban foloseste natura predictibila a framework-ului Scrum focusata pe optimizari cu care vine sistemul Kanban.

Beneficiile acestui sistem hibrid:

  • asigura o calitate foarte buna a rezultatelor;
  • o rata de raspuns mult mai rapida cu privire la obiectivele si nevoile dinamice;
  • o predictibilitate foarte mare si un control eficient asupra deadline-urilor si livrabilelor;
  • imbunatatire continua;
  • task-urile redundante sunt eliminate;
  • ofera valoare adaugata proceselor.

Procesul de dezvoltare software prin intermediul echipelor dedicate

Tipul contractului

“Catre ce tip de colaborare ar trebui sa ma orientez?”

Echipe dedicate

  • clientul (compania) plateste un salariu lunar specialistilor angajati, la care se adauga costurile administrative;
  • modelul este foarte bun pentru proiectele pe termen lung si complexe, in care compania are nevoie de expertiza;
  • clientul detine controlul total pe procesul de dezvoltare.

Timp si materiale

  • compania plateste exclusiv pentru timpul investit in dezvoltarea de software;
  • modelul poate fi folosit pentru completarea resurselor care lipsesc din proiect;
  • modelul este potrivit pentru proiecte mai putin complexe, cu cerinte predefinite.

Pret fix

  • este potrivit pentru proiecte mici care permit estimari cat mai precise (pentru costuri, timp, resurse folosite etc.);
  • control foarte bun cu privire la timpul de livrare – proiectele sunt livrate pe perioada de timp predefinita;
  • acest model este util in special pentru testarea impactului pe care noile produse le au pe audiente specifice (software, aplicatii etc.).

Un contract de externalizare ar trebui sa includa urmatoarele:

  • Descrierea serviciilor;
  • Domeniu de aplicare;
  • Durata si cost proiect;
  • Obligatiile partilor;
  • Reprezentare si garantii;
  • Acorduri de confidentialitate;
  • Drepturile de exclusivitate.

Clientul are intotdeauna dreptate

“Asta sustinea Selfridge. Dar daca NU am dreptate?”

Este esential sa te bazezi pe experienta furnizorului de servicii. Te va scuti de efort si riscuri inutile. Asadar, asigura-te ca ai ales o companie partenera care dispune de suficienta experienta pentru a livra cu succes proiectul de care ai nevoie.

Lucruri pe care trebuie sa le iei in considerare atunci cand compari diferite companii pentru a-ti externaliza serviciile de dezvoltare:

  • mai mult de 10 ani de experienta pe piata de IT – iti ofera garantia ca proiectul tau va fi preluat de o echipa cu experienta;
  • varietate de proiecte in portofoliul companiei – este ilustrativ atat pentru echipele dedicate, cat si pentru industria ta;
  • un numar stabil si mare de angajati – cu cat o companie are mai multi angajati, cu atat ii va fi mai usor sa iti ofere echipa de care ai nevoie;
  • rolurile in echipa oferite de catre companie – o garantie in plus ca te poti baza pe o echipa completa pentru dezvoltarea proiectului;
  • proiecte care nu sunt intrerupte de procesul de recrutare – procesele de recrutare sunt facute pe baza unor tehnologii eficiente si moderne.

Exemplificare cu un proiect dezvoltat de noi: platforma de e-learning de la Seatbelt

Referinte principale din proiect:

  • acces personalizat raportat la roluri si optiune de multi-login (cu sau fara cont);
  • management de continut rapid si intuitiv (user management, teste, video-uri, cursuri etc.);
  • integrare SCORM (Sharable Content Object Reference Model).

Tehnologii folosite pentru dezvoltarea proiectului: PHP, MySQL, Redis, Lumen, ReactJS, Docker, Google Maps API, RxJava, Retrofit.

Inainte de a dezvolta platforma de e-learning cu echipele noastre, Seatbelt folosea o solutie care a devenit cu timpul depasita, functionalitatile integrate nemaiputand sa raspunda nevoilor curente ale clientului.

Asadar, clientul nostru a decis sa dezvolte o solutie noua completa si full custom din care sa poata manageria toate activitatile de e-learning, capabila sa integreze si SCORM (Sharable Content Object Reference Model) – un set de standarde tehnice pentru produsele software de eLearning.

Am dezvoltat solutia plecand de la arhitectura aplicatiei de CRM dezvoltata de noi in urma cu cativa ani (solutia de e-learning fiind, practic, o extensie a acesteia).

Proiect ongoing – extinderi si optimizari de functionalitati: Fiind un proiect ongoing, platforma de e-learning de la Seatbelt continua sa fie optimizata, personalizata si extinsa in sincron cu obiectivele dinamice ale clientului (de exemplu, sunt luate in considerare optimizari la nivel de roluri si permisiuni pentru a raspunde integral cerintelor si nevoilor la nivel de management si e-learning).

Rezultat

Acum clientul se poate baza pe o platforma de e-learning intuitiva si usor de administrat.

Beneficii pentru Seatbelt

Un mod mai eficient din perspectiva financiara si de timp de a face afaceri.

Beneficii pentru clientii Seatbelt

Un mod simplificat de a accesa informatii de la distanta – intr-un mod simplu si sigur.

Interesat sa dezvolti o solutie de e-learning complet personalizata? Contacteaza-ne pentru o sesiune de consultanta gratuita!

Trimite solicitare