Top provocari in outsourcing. De ce trebuie sa tii cont in dezvoltarea de proiecte cu echipe externe

Acest articol a fost publicat in categoria Tehnologie in .

“Servicii perfecte” si “solutii perfecte” sunt concepte neancorate in realitate. In schimb, externalizarea serviciilor de dezvoltare pentru anumite proiecte poate fi o adevarata realizare daca gasesti furnizorul care sa te perceapa mai mult ca pe un partener decat ca pe un client.

Onshore, offshore, nearshore, staff augmentation, dedicated teams…daca vrei sa dezvolti pentru prima data un proiect cu echipe externe, alegerea abordarii potrivite poate parea destul de complicata.

Daca deja ai experienta in lucrul cu echipe externe, stii ca dezvoltarea proiectelor pe modelele de outsourcing nu este atat de simpla cum poate parea la o prima vedere.

Multi dintre clientii nostri au ajuns sa lucreze cu noi dupa mai multe experiente cu serviciile de outsourcing. (Asa cum probabil intuiesti, nu doar experiente pozitive). Si fiecare dintre acesti clienti a venit cu nemultumiri specifice legate fie de procesul de dezvoltare, fie de echipele cu care au lucrat sau tehnologiile si metodologiile utilizate.

Cu ceva timp in urma, unul dintre clientii nostri (care a fost nevoit sa isi schimbe furnizorii de servicii din…variate motive) ne-a spus “Outsourcing-ul este o loterie. Alegi un bilet si astepti sa vezi daca e sau nu castigator.”

Am inteles atunci imediat (si inca mai vedem ca este valabil pentru multe companii) ca aceasta concluzie a aparut dupa multe si prea putin pozitive experiente.

Asa cum i-am raspuns si lui atunci…

“Outsourcing nu este un simplu bilet de loterie. Alegerea echipelor externe trebuie sa fie bine fundamentata. Tine de decodarea rapida a capabilitatilor unui furnizor in raport cu nevoile specifice ale companiei tale.”

Afla mai multe despre noi

Asadar, acest articol isi propune sa scoata in prima linie punctele nevralgice ale outsourcing-ului impreuna cu cele mai bune abordari pentru a alege furnizorul potrivit.

(Iar aceste doua concepte sunt strans legate intre ele, tinand cont de faptul ca un furnizor de incredere te va ajuta sa iti identifici si definesti clar nevoile si obiectivele.)

 

Provocari frecvente cu care te confrunti atunci cand apelezi la servicii externe

Doua categorii mari de provocari sunt vizibile atunci cand apelezi la servicii de outsourcing: provocari generale (valabile pentru companii din diverse industrii si de diferite dimensiuni) si provocari specifice legate de servicii.

Cele generale se refera in special la:

Intelegerea cerintelor si transpunerea lor in solutii. Aceasta este, cel mai probabil, cea mai importanta dintre provocarile cu care companiile se confrunta atunci cand apeleaza la outsourcing. Lipsa de expertiza pe o anumita industrie, graba de a trece de la cerinta la implementare, tendinta de a dezvolta solutiile folosind acelasi format – toate aceste tipuri de abordari au impact negativ asupra proiectelor. Rezultatul? Lipsa de claritate in livrabile, desincronizari intre cerinte si rezultate, lipsa de viziune (solutii si inovatii dincolo de documentatii), livrarea de solutii care au durata scurta de viata/care trebuie rescrise pentru a fi utile si in contexte specifice.

CUM SA PREVII RISCURILE: Incepe colaborarea prin sedinte punctuale, ofera documentatii complete si o descriere cat mai specifica a nevoilor si obiectivelor tale. Totodata, verifica portofoliul de proiecte al furnizorului ales ca sa vezi ce proiecte similare a dezvoltat pentru companiile din industria ta.

 

Informarea constanta cu privire la statusul si nevoile proiectului Interventia ta in anumite etape ale proiectului poate fi esentiala. Presupunand ca furnizorul nu a inteles complet anumite cerinte, te poti astepta ca rezultatele finale sa reflecte aceste blocaje: costuri mai mari, intarzieri, etc.

CUM SA PREVII RISCURILE: Stabileste impreuna cu furnizorul inca de la inceput frecventa raportarilor si sedintelor de status.

 

Intarzieri neprevazute si livrari cu termene mult depasite De prea putine ori proiectele sunt livrate la timp. Este, insa, o diferenta majora intre intarzieri de 2-3 zile si livrari la 3 luni dupa termenul agreat. Iar lucrurile devin si mai complicate atunci cand furnizorul realizeaza, la scurt timp dupa semnarea contractului, ca nu poate sustine dezvoltarea proiectului.

CUM SA PREVII RISCURILE: Tine sub observatie constant calendarul de dezvoltare a proiectului pentru a putea interveni rapid atunci cand apar blocaje sau atunci cand ceva nu este implementat corect.

 

Promisiuni supradimensionate si livrari sub asteptari Punand vanzarile pe primul loc, anumiti furnizori sunt gata sa faca promisiuni care nu reflecta corect capabilitatile lor reale de dezvoltare. Sa te bazezi doar pe aceste promisiuni este intotdeauna riscant. Cel mai probabil te vei ciocni de urnatoarele dezavantaje: proiecte cu termene depasite, dezvoltate in graba, care contin o serie de erori, etc.

CUM SA PREVII RISCURILE: Asigura-te ca furnizorul tau are toate capabilitatile si resursele necesare pentru a livra o solutie performanta. Si poti face acest lucru bazandu-te pe informatiile din site, proiectele din portofoliu, referintele de pe site-urile externe, etc.

 

Asumarea de responsabilitati Atunci cand sfera de responsabilitati este ambigua, e doar o chestiune de timp pana cand vor aparea primele probleme. Daca nu este suficient de clar cine se ocupa de managementul echipei, de research, dezvoltare si testarea solutiei, risti sa te trezesti in fata unor probleme greu de gestionat.

CUM SA PREVII RISCURILE: Asigura-te ca in contractele/agreement-urile semnate sunt specificate clar responsabilitatile preluate de fiecare parte.

 

Folosirea unui model nepotrivit de outsourcing Prima intrebare de la care trebuie sa pornesti este: ce tip de servicii externe sunt mai potrivite pentru proiectul tau. De la o dezvoltare la alta nevoile pot sa difere semnificativ, astfel ca nu exista un raspuns universal.

CUM SA PREVII RISCURILE: Compara modelele existente de outsourcing (argumente pro si contra, etc) – poti folosi chiar comparatia de mai jos – sau cere suportul unui furnizor de servicii care iti inspira incredere.

 

Onshore vs offshore vs nearshore vs. staff augmentation. Care este diferenta?

Atunci cand vorbim provocari specifice, ne referim in special la tipurile de outsourcing.

Vezi care dintre acestea este mai potrivit pentru dezvoltarea proiectului tau.

Criterii de analiza a tipurilor de outsourcing

  • calitatea serviciilor
  • raportul calitate-pret
  • sistemul de comunicare
  • scalabilitatea business-ului

 

Provocari pentru outsourcing-ul de tip Onshore

  • Ce inseamna onshore outsourcing?
    Dezvoltarea software onshore se refera la alegerea unui furnizor care se afla in proximitatea afacerii tale (in tara in care ai sediul principal).
  • Beneficiile outsourcing-ului de tip onshore
    • similitudini culturale si in stilul de lucru;
    • limbaj comun;
    • transfer de responsabilitati;
    • fus orar identic;
    • interactiuni directe facile;
    • developeri experimentati din tara ta.
  • Care sunt principalele provocari legate de acest tip de outsourcing?
    • costuri ridicate;
    • limitare oferta de companii-furnizor – limitari de capabilitati;
    • costuri de infrastructura pentru echipe adaugate.
  • Cum sa depasesti aceste provocari?
    Negociaza termenii colaborarii prin prisma unei promovarii incrucisate (recomandari, referinte, testimoniale, etc.)

 

Provocari pentru outsourcing-ul de tip offshore

  • Ce inseamna offshore outsourcing?
    Offshore inseamna sa lucrezi cu furnizori din alta tara, de obicei, pe alt fus orar.
  • Beneficiile outsourcing-ului de tip offshore
    • costuri mai mici;
    • disponibilitate completa;
    • transfer de responsabilitate;
    • zero blocaje legale;
    • capabilitati variate;
    • raport foarte bun pret-calitate;
    • scalabilitate ridicata;
    • adaptare rapida la cerinte dinamice.
  • Care sunt principalele provocari legate de acest tip de outsourcing?
    • diferente de limbaj (daca nu se foloseste o limba comuna – de exemplu engleza);
    • diferente culturale (in functie de fiecare tara);
    • diferente de fus orar (in functie de fiecare tara);
    • controlul calitatii este mult mai complex.
  • Cum sa depasesti aceste provocari?
    Alege un furnizor care este pe acelasi fus orar cu tine (sau cu diferente mici) si care detine echipe cunoscatoare a unei limbi de circulatie internationala folosita si in compania ta (de exemplu, engleza).

 

Provocari pentru outsourcing-ul de tip nearshore

  • Ce inseamna nearshore outsourcing?
    Nearshore outsourcing se refera la parteneriatul cu un furnizor aflat in vecinatatea tarii in care activezi.
  • Beneficiile outsourcing-ului de tip nearshore
    • acelasi fus orar;
    • raport pret-calitate foarte bun;
    • transfer de responsabilitate;
    • interactiuni directe rapide.
  • Care sunt principalele provocari legate de acest tip de outsourcing?
    • diferente culturale si de mediu de lucru;
    • bariere de comunicare;
    • infrastructura.
  • Cum sa depasesti aceste provocari?
    Alege un furnizor care administreaza echipe capabile sa comunice intr-o limba de circulatie internationala folosita si in compania ta (de exemplu, engleza) si analizeaza proiectele din portofoliul sau pentru a vedea daca viziunea lui de development este similara cu a ta.

 

Provocari pentru outsourcing-ul de tip staff augmentation

  • Ce inseamna staff augmentation?
    Staff augmentation se refera la extinderea unei echipe existente prin integrarea de developeri externi care au cunostinte specifice pe anumite tipuri de proiecte.
  • Beneficiile outsourcing-ului de tip staff augmentation
    • flexibilitate ridicata;
    • nu sunt necesare investitii pentru recrutare;
    • cheltuieli reduse;
    • management de echipa performant.
  • Care sunt principalele provocari legate de acest tip de outsourcing?
    • mai mult timp investit in managementul de echipe ( alinierea proceselor, urmarirea responsabilitatilor si activitatilor, etc.);
    • riscuri de compromitere a datelor;
    • blocaje in comunicare (limba folosita, instrumente pentru transferul de informatii si documente, etc.);
    • coordonarea de capabilitati si cunostinte (limbaje, metodologii, etc.).
  • Cum sa depasesti aceste provocari?
    Cea mai importanta problema este legata de protectia datelor. Pentru a evita riscurile de acest tip, asigura-te ca ai semnat un contract NDA acoperitor pentru nevoile tale.
    In ceea ce priveste managementul de echipe, este esential sa lucrezi cu project manageri care au experienta in dezvoltarea de proiecte cu echipe aditionale.

 

De ce aleg companiile sa externalizeze partea de development?

Urmatoarele situatii descriu principalele contexte in care outsourcing-ul devine o conditie esentiala:

  • noul context (social si economic) genereaza o dinamica imprevizibila in evolutia pietei. Iar aceasta dinamica influenteaza direct afacerea ta prin:
    • determinarea companiei sa actioneze in moduri noi;
    • determinarea managementului sa re-gandeasca obiectivele si strategiile in termeni de digitalizare;
    • reactivitate si adaptari rapide la noile date din piata;
    • management al schimbarilor din mediul de lucru (telemunca, externalizarea de proiecte, etc.)
  • competitia a devenit mai puternica – daca lucrezi pentru o companie software, esti constient ca fiecare proiect conteaza. In timp ce toti competitorii tai vor incerca sa atraga noi proiecte prin argumente solide precum costurile reduse sau capabilitatile extinse, tu trebuie sa te adaptezi rapid si sa oferi un pachet complet de servicii, care sa raspunda nevoilor specifice ale clientului tau.
  • ai nevoie sa te bazezi pe o profitabilitate cat de cat stabila – mentinerea unei relatii bune cu clientii iti poate garanta profitabilitate pe termen lung atata timp cat demonstrezi ca poti raspunde rapid nevoilor specifice si contextuale ale acestora.

Serviciile de outsourcing sunt alegerea de baza a multor companii si industrii din lumea intreaga. Dar, asa cum te astepti deja, o parte dintre ele au un interes mai vizibil decat altele.

Iata ce spun statisticile.

Tipuri de companii care prefera sa lucreze cu echipe externe:

Industrii in care modelele de outsourcing sunt mai prezente:

Iata si 3 exemple de provocari cheie care au dus la optarea pentru dezvoltari cu echipe externe:

 

#1 Arhitectura veche/Solutie invechita: VMS 365

In momentul in care am inceput sa lucram la acest proiect clientul era implicat intr-un proces de rebranding si cauta un nou furnizor de servicii de dezvoltare software.

Faptul ca furnizorul cu care a lucrat initial nu s-a aratat deschis cu privire la adaptarea solutiei existente la noile cerinte, a determinat nGage sa caute o noua companie cu care sa lucreze. Poti sa citesti mai multe despre cum am raspuns provocarilor pe care le avea clientul.

 

#2 Solutie desktop invechita si inflexibila – WHISE

Clientul avea nevoie sa isi optimizeze aplicatia si sa o adapteze pentru smartphone, astfel incat sa poata intra si pe alte piete in afara Belgiei, in special in Romania. In acelasi timp, aveau nevoie sa migreze aproximativ 600 de companii de imobiliare belgiene, din baza de date existenta in noua aplicatie. Citeste studiul de caz.

 

#3 Baze de date incompatibile – Tourpaq

Tourpaq avea nevoie de un Sistem de administrare al Operatorilor de Turism care sa le permita utilizatorilor sa administreze toata activitatea lor folosind o singura aplicatie.Citeste mai multe despre proiect.

Vezi portofoliu

 

Cum alegi modelul de outsourcing care se potriveste companiei tale?

Modele de outsourcing:

Dedicated team

  • clientul (compania) plateste un salariu lunar specialistilor angajati, la care se adauga costurile administrative;
  • modelul este foarte bun pentru proiectele pe termen lung si complexe, in care compania are nevoie de expertiza;
  • clientul detine controlul total pe procesul de dezvoltare.

Time & material

  • compania plateste exclusiv pentru timpul investit in dezvoltarea de software;
  • modelul poate fi folosit pentru completarea resurselor care lipsesc din proiect;
  • modelul este potrivit pentru proiecte mai putin complexe, cu cerinte predefinite.

Fixed-price

  • este potrivit pentru proiecte mici care permit estimari cat mai precise (pentru costuri, timp, resurse folosite, etc.);
  • control foarte bun cu privire la timpul de livrare – proiectele sunt livrate pe perioada de timp predefinita;
  • acest model este util in special pentru testarea impactului pe care noile produse le au pe audiente specifice (software, aplicatii, etc.).

Sunt cateva surse de incredere de unde iti poti alege compania care poate prelua dezvoltarea proiectului tau.

  • companiile de outsourcing recomandate de colegii din industrie;
  • platforme dedicate (GoodFirms, Clutch, The Manifest, etc.);
  • continut tehnic publicat pe canale specifice (de pe blog, website-uri de stiri, etc.);
  • retele de networking profesionale (spre exemplu, Linkedin);
  • evenimente tech (spre exemplu, GITEX, MWC, etc.).

 

Selectarea corecta a companiei care ofera servicii de outsourcing: top criterii pe care sa te bazezi

  • mai mult de 10 ani de experienta pe piata de IT – iti ofera garantia ca proiectul tau va fi preluat de o echipa cu experienta;
  • varietate de proiecte in portofoliul companiei – este ilustrativ atat pentru echipele dedicate, cat si pentru industria ta;
  • un numar stabil si mare de angajati – cu cat o companie are mai multi angajati, cu atat ii va fi mai usor sa iti ofere echipa de care ai nevoie;
  • rolurile in echipa oferite de catre companie – o garantie in plus ca te poti baza pe o echipa completa pentru dezvoltarea proiectului;
  • proiecte care nu sunt intrerupte de procesul de recrutare – procesele de recrutare sunt facute pe baza unor tehnologii eficiente si moderne.

 

Despre serviciile de outsourcing de la Roweb: care este abordarea noastra?

Roweb este o companie de software development care activeaza in piata din 2004 si care, in prezent, are birouri in 4 orase: Bucuresti, Pitesti, Craiova si Ramnicu Valcea.

Cu cei peste 127+ experti IT specializati in tehnologii moderne, ne concentram pe dezvoltarea de solutii Business, Web, Mobile si E-commerce.

Vezi portofoliu

Dezvoltam proiecte pentru companii din intreaga lume si avem capabilitatea sa intelegem nevoile specifice ale diferitelor tipuri de business-uri (de la start-up-uri la corporatii) si industrii.

“Am creat compania in 2004 cu scopul de a aduce pe piata produse software capabile sa rezolve problemele clientilor. Ideea din spatele companiei este de a oferi servicii competitive, atat din perspectiva costurilor, cat si din cea a calitatii, sa construim un portofoliu solid de clienti impreuna cu care sa crestem si sa ne dezvoltam. Ne propunem constant sa fim cu un pas inaintea schimbarilor, lucrand cu tehnologii moderne astfel incat clientii nostri sa beneficieze pe termen lung de solutii flexibile. Misiunea noastra este de ne sincroniza abordarile de development cu inovatiile tehnologice astfel incat solutiile software dezvoltate de noi sa se pastreze relevante pe piata pe termen lung.”

Viorel Costea | CEO, Roweb Development
(Afla mai mult despre modelele si serviciile de outsourcing pe care le oferim din articolul Modelul de echipe dedicate: abordarea noastra (interviu + studii de caz) )

Avem echipe in-house de software development, capabile sa preia dezovoltarea integrala a unui produs digital – de la faza de consultanta si analiza de business la arhitectura de solutie, implementare, post-implementare, testare si mentenanta.

“Focusul nostru ramane constant pe construirea de echipe stabile. Optimizarea costurilor din proiect reprezinta mereu un subiect de interes – astfel ca este esential sa avem o predictibilitate mare a echipelor. Pentru multe proiecte, arhitectura cea mai potrivita de echipa include developeri de pe diferite niveluri de experienta: junior, middle si senior. De aceea, strategia noastra de angajare integreaza inclusiv atragerea de studenti din universitati de profil – oameni in a caror evolutie investim constant.”

Viorel Costea | CEO, Roweb Development

Ai nevoie de suport pentru dezvoltarea unui proiect prin servicii de outsourcing? Programeaza o sesiune gratuita de consultanta cu unul dintre expertii nostri.

Obtine consultanta gratuita